Det här tror jag kan vara ett kul barnrecept med förbättringspotential, ur en Milda-annons i tidningen Mama. jag gjorde mina helt mjölkfria och det kan vara så att det är Tofuersättningen för Creme Bonjour som drar ned betyget.

200g smör
2 dl socker
1tsk vaniljsocker (ta minst två)
3 ägg (det blev tre och ett halvt för mig eftersom en liten absolut skulle knäcka)
0,5 vatten (varför inte ta mjölk?)
4,5 vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 dl ohojsås

Topping
200 g creme bonjour naturelle
ohojsås
garnering typ strössel eller nåt (eller mera Ohoj)

Vispa smör och socker och vaniljsocker. Blanda i Ohoj. Blanda i äggen ett i taget. Blanda i mjölet (som du förstås har siktat/silat tillsammans med bakpulvret så att det blir 10 gånger mer lättblandat). Rör ihop (inte vispa) och i formar och i ugnen 200 grader, kanske 10 min? Tiden beror på muffinsstorleken. Jag gjorde ganska små (dvs liknande klassiska muffinsformar, inte amerikanska) och fick då ut 25 stycken.

Nästa gång jag bakar dessa tror jag att jag ska dutta i lite ohoj i mitten av varje muffins innan jag gräddar dem så det förhoppningsvis blir som en liten kolagrotta. Eller så skulle man ju helt sonika kunna trycka ned en Center-chokladbit….

Blanda färskost med Ohojsås tills gott och slätt. Här kan man ju experimentera med lite kakao, smält choklad eller vad som helst om man vill ha mer smak eller färg.

Det blir ofta snyggast om muffinsen är ganska släta/platta upptill så om de är några som blev väldigt spetsiga kan man skära av toppen. På med frostingen innan muffinsen är helt kalla så att den smälter ut över hela muffinsen. Pynta när toppingen stelnat lite mer. Kanske med initialerna i Ohojsås till den man bjuder…? Krokansmulor? Som ni kanske förstår så är de här ruskigt sötsliskiga, så därför kan små vara ganska bra, eller så väger man upp det sötaste med att trycka ned några blåbär i smeten? Ja, kanske det? Jag använde Ohoj som inte ens var Ohoj utan Icas egna märke och i kolasmak, det går lika bra med chokladvarianten, men då kan man ju lika gärna ta något annat (mindre sliskigt) recept på chokladmuffins/cupcakes.
Vi får se vad testpanelen på 30 barn säger imorgon…
Nästa gång blir det med ‘riktig’ ost och några med center resp blåbär resp såsfyllning.