Det finns olika slags pajdeg… shortcrust är typ vanlig pajdeg som kan sockras lite för efterrättspajer. Det klassiska engelska receptet är dubbelt så mycket mjöl som fett och hälften av fettet är smör och hälften t ex shortening (det ickevegetariska alternativet är väl ändå lite för äckligt?) Shortening gör degen lättare. Blandas snabbt och vilar i kylskåpet innan den kavlas. Ofta gör man lock av degen med. Personligen tror jag pajer mår bra av att stå kallt även när de är utkavlade i formen innan de gräddas. Blev med dinkelsikt och kärnvetemjöl idag, det vanliga mjölet slut… maken har beställt den rosa vispens köttfärspaj http://www.thepinkwhisk.co.uk/2010/10/minced-beef-pie-with-cheesy-crust.html

och när man nu ändå har en bakbunke framme var det liksom lika bra att prova systrarnas ultimate chocolate chip cookies också….. så gick det med den bakfria veckan…..Tänker mig tre sorters ‘klickkakor’ till dagisfröknarna. Vill prova de konstiga plåtarna med små försänkningar jag fått av svärfarmor för att göra jämnstora kakor. degen ska tydligen vila i 24 timmar och det har jag upptäckt är hur jag hela tiden lurar mig själv och min omgivning ‘nej jag bakar inte, jag ska bara förbereda lite’ och ‘nej det var inte alls meningen att jag skulle baka, men degen måste användas innan den blir för gammal’  hmm… gott blir det iallafall, och bra, tålamod vad gäller kylskåpstid är min nya melodi. Dessutom är ju detta tvåstegsbakande ganska smidigt då det krävs mindre sammanhållen tid.