Förra vårens bakprojekt var perfekta muffins med bär i och smul på. och helst lite kräm i också. Det visade sig att det bästa receptet är det som står på muffinspaketet från Melitta. Nu när jag äntligen fått tag på det igen är det lika bra jag skriver ned min tolkning av det:

150g smör, rumsvarmt

2 dl socker

1 tsk vaniljsocker/1 krm essens

0,5 dl mjölk

3 dl mjöl

1 tsk bakpulver

100g/2dl blåbär

Vispa smör och socker (mikra smöret några sekunder om det kommer direkt från kylen), rör i äggen, tillsätt mjölk och vanilj. Sikta ned mjöl och bakpulverblandning. Rör inte för mycket. Fyll formar 2/3 max. Tryck ned blåbär. är blåbären riktigt frysta kan man röra ned dem i smeten först utan att den blir för blå. Grädda 200grader ca 15 min. Blir typ en muffinsplåt (12 st). Väldigt saftiga och goda! Jag trodde receptet var för alltid förlorat när kompisarna på andra sidan vägen bjöd på just jättegoda blåbärsmuffins. Jag bad förstås om receptet och efter en stunds rotande i papperinsamlingen var det återfunnet, för givetvis hade hon använt just detta! 

Perfekta muffins innehåller även en klick vaniljkräm/vaniljkesella i en grop och har smuldegsströssel ovanpå. Sedan kan man dekorera med några torkade blåbär (om de är stora och blå och inte ser ut som russin) när de gräddats.