Mince pies är ett måste till jul i england. En mincepie innebär att man tar samma torkadfruktgegga som man har i engelska fruktkakor och plumpuddings men istället stoppar den i shortcrust (se tidigare recept). Har inte träffat en enda svensk som gillar dem. Ofta är de ganska starka och innehåller förutom russin mycket apelsinskal. De här däremot är ljuvligt fantastiska! Min bästa hittills! …och så nyttigt…blåbär, gojibär, hjorton, mandel, massor av vitaminer, antioxidanter och sånt.

Vi kan kalla dem blåbärs och aprikospajer med rostad mandel i frasiga apelsinkorgar.

Till pajdegen: Följ nigellas recept, dvs vanlig shortcrust men med frysta ingredienser och istället för vatten tar hon saften från en apelsin (jag mosade en skalad clementin i mortel och kylde saften med rosa plastelefanter).

Till fyllningen: Ta goda saker: torkade blåbär, aprikoser (en beprövad smakkombo) och jag tog en näve Gojibär också för att de är så julröda (och nyttiga). Bind sedan ihop med något sött och ganska ofärgat, t ex aprikosmarmelad, jag tog lite hjortronsylt och lite krusbärssylt och vatten. Låt koka upp. jag inbillar mig att frukten suger åt sig vätskan då. Den här gröten kan man spara i kylskåpet och ju t ex ha på frukostgröten eller nåt också. När jag fyllde minipajerna blandade jag med hackad mandel, nästa gång kanske även hasselnötter. Mandel och hjortron är också en gammal klassisk kombination. Rosta dem helst först. I några pajer slank det ned de chocolate chips som blev över efter cookiebakandet igår.

Hoppas till och med storasyster vågar smaka!