Temat är olika smak i samma form. Sist gjorde jag olika cookies den här gången blir det skurna småkakor.
Riddarbageriets choklad och kanelkakor
Citron och vallmokakor (julboken)
Dajmkakor (julboken)
Choklad, bittermandel och pistaschkakor (julboken)
Kalaskakor (mandelmassa och citron) (7 sorters kakor)
Elsas rågkakor (7 sorters kakor)
Bondkakor (7 sorters kakor)
Schackrutor (7 sorters kakor)
Nötkakor (7 sorters kakor)
Hästskor (7 sorters kakor) (lite fusk, men jag har gjort dem som skurna förut)
Brysselkex
Alla dessa degar formas i rulle som vilar i kylen och sedan skärs i skivor och gräddas, hur smidigt som helst. Inspirationen till detta tema kommer från mitt försök att fylla en fin burk med cookies då jag insåg att de tar stooor plats. Dessa småttingar däremot kan man få plats med många av och blir därför roligare att ge bort. Och framför allt orkar man nog smaka av alla sju sorter, men vilka ska jag välja?

Tips! Om man planerar att frysa skurna kakor är det roligare att frysa dem ogräddade och sedan baka direkt från frusna när man är sugen, man kan på så sätt få en nybakad kaka till kaffet varje dag! Eller som present? Ett kallt paket med snart nybakat? Roligare än en kakburk som bara försvinner i julgodisträsket och tappat smaken innan de blir uppätna. Detta innebär också att man kan imponera med sju sorters nybakade på bara 7 minuter, för givetvis kan man ta fram några av varje ur frysen och grädda samtidigt.

