Jakten på perfekta shortbread började ju i höstas med en direktimport av köpebröd. Nu ska jag själv åka till kortbrödens hemland Skottland och funderar på om jag ska ta med mig en låda hemgjort. Utmaningen bygger på den förra med skurna småkakor då jag gjorde det svårt för mig genom att använda olika grundrecept för alla sorterna. Nu blir det ju alltså enklare när man kan göra en stor sats och sedan dela degen i mindre bitar och smaksätta. Så länge smaksättningen bara är en tesked eller två behöver man inte ändra i grundreceptet, men om man tillsätter mycket ‘mjöligt’ ( t ex kakao) så får man minska lika mycket på mjölmängden för att de inte ska bli för hårda. Likaså kan man ju ev dra ned på sockret om smaksättningen är alltför söt. Jag anger inga mått, utan man får prova sig fram till rätt mängd, och det ska inte ses som ett problem utan en möjlighet.
Blåbär (torkade) med syltfärgat socker runt
Hasselnötter, finhackade.
Gärna med mjökchokladdekoration. eller en nöt på varje.
Pepparkakskryddning

Kanel med kanelsockerkant

Muskot med kanelsockerkant (våga prova!)
Kardemumma, nymalen.
Rulla i olika slags strössel
Cocoskanter (ev. även med cocos i degen)
Korinter (russin är för stora)
Viol

Rosmarin
Te (finmalda teblad, kanske med en gnutta citron också)
Hallonsylt Jag vet inte riktigt hur det blir med sylt, jag är tveksam till om det blir snyggt att blanda den i smeten, dessutom blir smeten då klibbig och mer svårhanterlig, men det kan man ju lösa med längre tid i kylen.
Att däremot göra en neutral kaka med en syltfördjupning går förstås utmärkt, eller för all del en smaksatt kaka med syltfördjupning
Hjortronsylt tror jag dock funkar eftersom jag tror färgen passar. Gärna med mandelkant.
Lavendel.
Kanske med blå sockerkant?
Pekannötter (eller vilka nötter som helst, men pekan är ju kanske godast)
Finhackad syltad ingefära (supergott!)

Lemoncurd: en gnutta i smeten och en klick i en fördjupning
Apelsinskal och pinjenötter (Denna smakidé har jag lånat av Leila). Pynta med en nötkärna.

Salta makadamianötter och vit choklad (osäker på hur det blir med choklad, men värt ett försök. Den måste nog vara ganska finhackad, vilket för övrigt gäller för all smaksättning) Egentligen tycker jag inte riktigt att man ska ha choklad i shortbread, det passar bättre i t ex cookies.

Citronskal och vallmofrön
Choklad och kanel med råsockerkant (dubbelt så mycket kakao som kanel minst)
Choklad och pistaschnötter, med några fina gröna hackade ovanpå

Ingefära och citron
Finhackade salta jordnötter (borde bli lite jordnötssmörsmak, kanske med en hallonsyltfördjupning?
Cocos och limeskal (En smakkombo jag lånat från systrarna Eisenmann)
Citron och timjan
Torkade aprikoser (finfinhackade) med mandel el pinjenötter
Blåbär och rosmarin (systrarna Eisenmanns idé)
Cocktailbär i granna färger…(mer snyggt än gott)
Rosenvatten och mandel (jag har en flaska rosenvatten som väntar på användningsområde). Pynta förstås helst med rosenblad…