Enkelt och väldigt gott, man rör ihop två olika smeter (i olika skålar), en browniesmet och en cookiesmet och så blir det finfina brownies med cookietopping.

150 g smält smör

200g smält mörk choklad

4 ägg uppvispade med 2 dl socker

120g mjöl

1 krm salt (om du inte har normalsaltat smör vilket jag alltid har eftersom det är den enda ekologiska) (fast jag gillar salt så jag saltar ofta lite iallafall…)

Bred ut browniesmeten som ovan i en klädd form ca 20*30 cm

50g smält smör

1,5 dl farin (ajg tog rårörssocker och det gick utmärkt)

Blanda smör och socker

1 ägg

2 dl havregryn

60g mjöl

0,5 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

75 g hackad mörk choklad

0,5 dl nötter t ex valnötter

Blanda allt till cookiesmeten och klicka ut ovanpå browniesmeten. Jag tycker det blir bäst med all cookiesmet på, men annars kan man göra vanliga cookies av smet som blir över, t ex med lite vit choklad i också. Grädda 200grader varmluft 16-17 minuter. Kom ihåg, hellre geggig än torr! Om den är för lös för att skära så låt den stå en dag i kylskåpet så stelnar den.

Ur Mia Öhrns bok ‘mera kladdkakor’. På bilden syns även jitterbuggar och mosaikkakor/fönsterkakor som jag bloggat om tidigare.