Theresia är inte jag utan hon som har sötasaker-bloggen http://sotasaker.com och vars bakbok jag förstås fick i present nyligen.
Det här är första receptet som jag provat och jag tog mig friheten att ändra litegrann. Nu med lite mera smarr helt enkelt:
1 dl socker (gärna extra fint)
1 dl farin (blir nog muskovado eller råsocker nästa gång istället)
100g rumsvarmt smör
0,5 tsk äkta vaniljpulver
1 dl jordnötssmör
1 ägg
2 och 3/4 dl mjöl (snälla Theresia, ange vikt istället i nästa bok!)
en nypa salt
1 tsk bakpulver
Blanda allt socker och smör och jordnötssmör med elvisp. Tillsätt ägget.
Sikta ihop allt annat torrt och tillsätt. Det gr jättelätt att röra ihop om du har rumsvarma ingredienser. Tillsätt mini chocolate buttons, ljus choklad eller vit choklad. Mörk choklad tar äver lite för mycket. Rulla bollar som inte är större än mamma scans köttbullar, inga golfbollar alltså! Det bör bli närmare 50 bollar. Sprid ut på två plåtar. Platta till med gaffel så de blir fint randiga. Gör en liten lillfingergrop i mitten och fyll med en dutt hallonsylt. Toppa sylten med en salt jordnöt. (Jag gillar när man ser att det är jordnötskakor.) Grädda 200 grader 8 minuter. Theresia: använder du inte varmluft? Din tid/temperatur verkar så lång, jag är van vid att man med andras recept ofta måste ta i lite extra, men inte här!