Jag bestämde mig för att lära mig baka för fyra år sedan. Efter några veckors harvande med syltkakor och kanelrutor och sånt bestämde jag mig för att dessa barndomsfavoriter skulle bli mitt examensprov, det står ju AVANCERAT på receptet från Icas webb. De är så goda! Liksom helt perfekta, inte löjligt söta eller chokladiga eller för mycket av någonting utan bara en härligt mjukseg maräng med bra nötcrunch och en smörig kräm med en hint av kaffe. En sån här efter en god middag, ja tack. På något underligt sätt är de dessutom ganska tillfredsställande, det funkar att ta en och bara en. Förvara dem i frysen, krämen ska fortfarande vara kall när de serveras. Låt hellre marängen bli lite för mjuk än lite för hård. Jag tror man kan kalla dem för biskvier, men eftersom det är mandelmaränger med smörkräm emellan antar jag att det även kan klassas som macaroons. MEN, till skillnad från macaroons så smakar dessa ljuvligt fantastiskt och de har inga utseendekrav. Jag tycker ofta macaroons är mer snygga än goda och så snyga som de blir när proffsen bakar blir de ju aldrig hemma, så varför lägga ned energi på det? Min bakpolicy är att mest bara baka sånt som man kan göra bättre själv😉

Jag har inte träffat någon som inte tycker de är fantastiska, dessutom kan man genom att säga att de smakar kaffe undanhålla dem från många barn. En omgång av dessa kakor var även början på en vacker vänskap…

  • Tillagningstid: Över 20 min
  • Svårighetsgrad: Avancerat
  • Portioner: Ca 35 stycken
  • 1. Sätt ugnen på 175°C. ta fram två plåtar med bakplåtspapper.
    2. Mal nötter och mandel i en mandelkvarn eller mixa i en matberedare. Blanda med florsockret. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner nötblandningen.
    3. Klicka ut ca 70 teskedsstora klickar på plåtar med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter. Låt kakorna kallna på plåten.
    4. Vispa ut majsstärkelsen i kaffet. Sjud 2-3 minuter under omrörning till en kräm. Låt svala och rör ner äggulan.
    5. Rör smör, florsocker och vaniljsocker smidigt. Rör ner kaffekrämen lite i taget i smörkrämen under omrörning.
    6. Lägg ihop kakorna två och två med smörkräm emellan. Förvaras i frys. Ta fram kort före servering.