Fairycakes är engelska för små platta muffins utan särskild smak med ännu smaklösare glasyr ovanpå. Fast fina är de ju. Inspirerad av Nigella tänkte jag att man kanske kan smaksätta utan att det syns? och kanske med lavendel? Jag lät därför sockret till smeten och florsockret till kristyren stå med lavendel i små burkar i några dagar och skakade då och så. Sedan värmde jag även mjölken som skulle vara i och lät lite lavendel dra i den (som te). Sedan silade jag bort all lavendel från både sockret och mjölken. Muffinsen är ganska ordinära, till kristyren använde jag äggvita istället för bara vatten, så mycket bättre! Men fortfarande mer ytan än smak, skulle vara bra med en riktigt mörk chokladmuffins med tjock glänsande chokladkristyr och lite guldbladspynt. Problemet är ju att man behöver en vanlig tråkig sockerkaksbas för att få den rätta platta toppen, det går inte med något härligt insjunket tungt och kladdigt här inte.