Ibland bakar jag saker för att receptet verkar så knasigt intressant, ibland för att anpassa mig till de som kommer att äta och ibland för att det är något speciellt jag är sugen på. Idag satt jag länge i soffan och funderade på vad jag egentligen ville ha och bläddrade igenom flera böcker, men kom inte längre än sockerkaka i smakerna. Hittade då ‘Nillans kaka’. Helt perfekt! En ny favorit! Gör hel sats i långpanna eller halv i mindre form.

7,5 dl mjöl

4,5 socker

2,5 msk vaniljsocker (fast ta riktig vanilj istället i mindre mängd)

7 tsk bakpulver

250 g mjukvarmt smör

4 ägg

3 dl mjölk

blanda allt torrt och sedan med smör. Ta en tredjedel av detta åt sidan och blanda i uppvispade ägg och mjölk i återstoden. rör ihop och häll i bröad långpanna. häll över resten av smulet. grädda 225 grader ca 15 minuter. Blir underbart mjuk och mild och vaniljig med krispig smulyta! När jag blandade viskade smeten kardemumma, kardemumma, jag lyssnade inte med tror det skulle kunna bli bra. Kanske kardemumma i smeten men inte i toppingen?

I vilket fall: som den är är den mjuk mildhet och krisp i optimal kombination för en dag som denna!

Receptet finns i ‘långpannans lov’ i kyrkkaffeserien.