image

Jajemänsan, mina alldeles egna, för första gången.

En ganska hederlig deg (utan kesella!)

150 g smält smör, 5 dl mjölk, 1 paket saffran, 1 paket jäst. Blanda och kroppsvarmt.

0,5 tsk salt, 1,5 dl socker, 13-15 dl mjöl. Blanda och knåda i många minuter. Jäs

Fyllning: saft av en stor apelsin, massor av russin, 100 smör, smält ihop, blanda i en massa mandelmassa (3 dl?), en rejäl matsked lingonsylt. Det ser inte så gott ut.

Baka ut halva degen, bred ut fyllningen, rulla till bullar, lägg dem med liiite luft i form, låt dem jäsa så de är nästan kant i kant, pensla med ägg, pynta med mandelspån, eller inte om du vill frosta dem.

Baka ca 20 min 175 grader. Om du vill ha frosting tror jag på philly, smör, florsocker och lingon. Very Americana.

Resten av degen? Ja antingen skulle du ha gjort dubbelt så mycket fyllning eller så hittar du på något annat: Jag gjorde med kanel och lite socker och massor av smör, gott. Något med rivet äpple el äppelmos? eller varför inte gå all in med en mörkchokladkräm? Skule ju vara Mycket Snyggt till den gula degen.

Jag fyllde tre formar som var mindre än långpannor, skulle tro att man nästan kan fylla två nästan ugnsstora formar.

 
image